lauantai 25. lokakuuta 2014

Ensimmäinen kerhokerta 20.10.2014

Ensimmäisellä kerralla jouduttiin ihan ensiksi jännittämään, päästäänkö kouluun sisälle - onneksi koulussa oli muitakin iltatilaisuuksia, joita varten ovi avattiin ja kerhoon päästiin vain vähän myöhässä ilmoitetusta alkamisajasta. Sittemmin kouluisäntä on ohjelmoinut avainlätkän uudestaan, joten kerhoon pitäisi päästä tulevaisuudessa heti klo 17.

Kerhossa juteltiin vähän tietokoneista ja ohjelmoinnista ja tutustuttiin Scratch-sivustoon. Sivuston osoite on http://scratch.mit.edu, ja sitä voi käyttää myös kotikoneilta. Tableteilla ja puhelimilla sivusto ei kuitenkaan toimi. Kunhan seuraavalla kerralla saadaan käyttäjätunnukset tehtyä, niiden avulla voi omat pelit tallentaa sivustolle ja näyttää niitä kotikoneella vanhemmille ja kavereille. Ohjaajan omia harjoitelmia pääsee katselemaan profiilisivulta.

Scratchissa pääsee tekemään uutta peliä klikkaamalla "Luo". Pelissä on heti valmiina kissahahmo, mutta kuten jotkut huomasivat ihan itse, sen lisäksi voi tehdä muitakin hahmoja kohdasta "Uusi hahmo". Hahmoilla on skriptejä, jotka koostuvat rakennuspalikoista. Ohessa näkyy sinisiä liikepalikoita, joiden lisäksi käytettiin kellanruskeista ohjauspalikoista palikoita "ikuisesti" ja "odota" ja turkooseista kynäpalikoista palikkaa "kynä alas". Haasteena oli laittaa kissa piirtämään neliötä, ja yksi mahdollinen ratkaisu on alla.
Tässä "kynä alas" tarkoittaa, että hahmo alkaa piirtää taustakuvaan näkymättömällä kynällä, ja "ikuisesti" sitä, että välissä olevia palikoida suoritetaan toistensa perään lakkaamatta. "Odota 1 sekunti" ei ole välttämätön palikka, mutta ilman sitä kissa viipottaa niin kovaa vauhtia, että sitä ei ole niin mukava katsella.

Jos kissa pääsee katoamaan näytön rajojen ulkopuolelle, hyödyllinen palikka on "mene kohtaan x: 0 y: 0", jossa voi toki lukea muitakin lukuja kuin nollia. Kun palikkaan kirjoittaa luvuiksi nollat ja klikkaa sitä, kissa palaa maailmalta näytön keskelle. Jos olet kokeillut ulkonäköpalikoiden joukosta palikkaa "piilota", täytyy tietysti myös kumota sen vaikutus palikalla "näytä".

Välissä jouduttiin opiskelemaan tai kertaamaan sen verran geometriaa, että suora kulma on 90 astetta. Kääntymispalikoiden kulmaksi voi kirjoittaa kuinka suuren luvun haluaa, mutta yli 360 asteen kääntymisestä ei ole paljon hyötyä, koska silloin kissa tekee vain ylimääräisiä kierroksia paikallaan.


Joku onnistui piirtämään myös tähden. Mitä muita kuvioita näillä palikoilla voisi piirtää?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti