maanantai 27. lokakuuta 2014

Tunnusten ja kerhosääntöjen luontia sekä vanhan kertausta

Säännöt

Tänään kerhoon saapui vielä pari uutta jäsentä ja kerholle tuli 17 innokasta peliohjelmoijan alkua. Aloitimme sopimalla kerhossa noudatettavista säännöistä. Kerholaiset itse ehdottivat sääntöjä ja jokaisen kohdalla kysyttiin kerääkö sääntö tarkennusta tai kannatusta. Kerhon säännöiksi muodostui seuraava lista:

  1. Tietokoneilla ollaan vain kerhon aiheeseen liittyvillä sivuilla ja ohjelmistoilla.
  2. Ei huudeta toisten puheenvuoron päälle. Ei kerholaisten eikä ohjaajien.
  3. Ei kiroilua.
  4. Ei näprätä toisten koneilla ilman lupaa.
  5. Ei rikota tietokoneita eikä toisten töitä.
  6. Ei hakkerointia.
  7. Autetaan muita.
  8. Ei kiusata.
  9. Keskitytään olennaiseen.
Sovittiin lisäksi että jokaisella on maksimissaan kolme varoitusta, jonka jälkeen joutuu käytävän rappusille 5 minuutin jäähylle. 

Scratch-tunnukset

Loimme sääntöjen jälkeen Scratch-ohjelmaan tunnukset ja näiden muistamista helpottamaan jokaiselle tunnuksen luoneelle annettiin lappu, jolle tunnus ja salasana pyydettiin laittamaan muistiin. Tämä siitä syystä, että juuri luodut tunnukset saattavat viikon touhuilun lomassa unohtua. Tunnusten avulla kerholaiset voivat lisäksi toki jatkaa harjoittelua myös kotona. Ihan kaikilla ei ollut vielä joko lupaa tehdä tunnuksia tai sitten oma sähköpostiosoite ei muistunut mieleen. Heidän kanssaan on sovittu, että tunnuksen voi tehdä vanhempien kanssa kotona ennen seuraavaa kertaa tai sitten seuraavalla tapaamiskerralla. Tunnukset on hyvä olla senkin vuoksi että kerran tehtyä projektia voi jatkaa eikä tarvitse joka kerta aloittaa aivan tyhjältä pöydältä.

Piirto-toiminnon kertaamista

Kerhon viimeinen puolikas käytettiin edellisen kerran aiheen kertaamiseen. Osalle kerholaisista ohjelman käyttöliittymä oli tuntematon ja kävimme sen perustoimintoja läpi. Samoin piirtämisen ja hahmon liikuttamiseen tarkoitetut komennot kerrattiin. Hahmon liikkumisen suunnittelua helpotti  X- ja Y- koordinaatiston muistelu sekä miten suuria asteita tarvitaan jos halutaan saada aikaiseksi esimerkiksi neliö. Kaikki eivät saaneet piirtotehtävää saaneet täysin valmiiksi mutta niitä on mahdollista tehdä joko kotona lisää tai kysyä mahdolliset epäselvyydet seuraavalla kerralla. 

Piirto-työkalun käytöstä on jotain ohjeistuksia mm. seuraavien linkkien takaa:
Linkki 1, sivu 20
Linkki 2, mm. sivu 7

Muuta

Muutamalta kerholaiselta puuttuu vielä lupalomakkeen täyttäminen ja se pyydetään täyttämään esimerkiksi täällä: http://goo.gl/forms/bJ7HHU8S0j

Lopuksi vielä mielenkiintoinen huomio keskustelusta muutaman kerholaisen kanssa. Ilmeisesti robottien ohjelmoiminen kiinnostaisi ainakin muutamaa kerholaista. Mielenkiintoista oli myös se, että ohjelmoinnin lisäksi kiinnosti miten on mahdollista että ohjelmoimalla voidaan liikuttaa jotain laitetta sekä miten ne komennot saa siitä koneelta siihen laitteeseen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti