maanantai 3. marraskuuta 2014

Sokkelopelin alkua

Tänään aloiteltiin sokkelopelin kehittämistä. Tavoitteena on peli, jossa hahmolla pitää kulkea sokkelon läpi aarteen luokse vastustajia väistellen. Tällä kertaa ehdittiin kokeilla, miten hahmon saa liikkumaan nuolinäppäimillä ja miten taustakuvia voi piirtää.

Jotta kissan saa liikkumaan nuolinäppäimillä, pitää osata vähän geometriaa. Täytyy muistaa, että x-koordinaatti kasvaa oikealle ja pienenee vasemmalle, ja y-koordinaatti vastaavasti kasvaa ylös ja pienenee alas kuljettaessa. Koordinaatin saa kasvamaan lisäämällä sen arvoon jonkin sopivan luvun (esimerkiksi 10) ja pienenemään lisäämällä negatiivisen luvun (esimerkiksi -10).

Koordinaatiston lisäksi pitää tietää, miten koordinaattien muuttaminen liitetään näppäimiin. Tapahtumapalikoiden joukossa on palikka, jonka tekstinä on "Kun painetaan välilyönti". Välilyönnin tilalle voi vaihtaa nuolinäppäimen ja yhdistää liikkumispalikoihin. Seuraavassa kuvassa näkyy ratkaisu: nuolet oikealle ja vasemmalle muuttavat x:n arvoa, nuolet ylös ja alas muuttavat y:n arvoa. Silloin kun kuljetaan koordinaattiakselien suuntaan, lisätään arvoon positiivinen luku, vastakkaiseen suuntaan mennessä lisätään negatiivinen luku eli luku, jonka etumerkkinä on miinus. Miinusnäppäin on näppäimistön alarivissä pisteen oikealla puolella, ö:n ja ä:n alapuolella.


Taustakuvan piirtämiseksi pitää ensin valita hahmon sijasta "esiintymislava", sitten sille voi piirtää taustan. Klikattavat kohdat on merkitty kuviin punaisilla nuolilla. Näytön oikealla puolella on tilaa piirtää, ja kun piirtäminen tulee valmiiksi, voi klikata taas hahmon kuvaa. Seinät kannattaa piirtää kaikki jollain värillä (esim. mustalla) jota taustassa ei muuten esiinny.

 
Mitä seuraavaksi? Useat oppilaat ehtivät myös lisätä sokkeloonsa liikkuvia vihollisia. Yksi tapa tehdä sellainen on esitetty alla: vihreä lippu merkitsee pelin alkua, ja laittamalla kaksi liukumispalikkaa toistopalikan ("ikuisesti") sisään saa vihollisen liikkumaan haluttujen koordinaattien välillä.


Pelissä on toistaiseksi sellainen puute, että hahmo pystyy liikkumaan sokkelon seinien läpi. Myöskään vihollishahmoon törmääminen ei haittaa sitä toistaiseksi millään tavalla. Näitä ongelmia ratkotaan seuraavalla kerralla, mutta jos joku haluaa miettiä niitä itse, ehkä seuraavista palikoista voi olla apua:


Jos-palikka löytyy osastolta "ohjaus", kosketuspalikat osastolta "tuntoaisti". Näiden sisään pitää laittaa vielä muita palikoita, jotta kosketuksella on jonkinlainen vaikutus.

Niille, jotka eivät ehtineet kerhoon tällä kertaa, tässä ohjaajan oma näkemys sokkelopelin aluksi: Sokkelo 1. Kun Scratchiin kirjautuu tuolta sivulta ja valitsee "Katso sisälle" ja sen jälkeen "Remixaa", voi aloittaa oman sokkelopelinsä suunnilleen samanlaisesta vaiheesta, johon läsnäolleet ehtivät.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti