maanantai 17. marraskuuta 2014

Visailupeli

Ensiksi kokeiltiin erään kerholaisen leirillä tekemää donitsipeliä. Kannattaa katsoa pelin sisälle, niin näkee että peli ei ole ollut ihan helppo tehdä.

Tunnin varsinaisena sisältönä oli visailupeli (ohjaajan versio). "Kysy - - ja odota" -palikalla voi kysyä pelaajalta vastauksen. "Vastaus"-palikka mahtuu esimerkiksi yhtäsuuruuspalikan hahloon, ja yhtäsuuruuspalikka puolestaan "jos - - sitten - - muuten" -palikan hahloon. Näin kissan saa kysymään jalkapalloaiheisen kysymyksen ja kertomaan, menikö vastaus oikein vai väärin:


Lopussa on odotuspalikka, jotta kissan sanoma tulos ehtii näkyä. Kysymyksiä voi lisätä helpoiten niin, että klikkaa hiiren oikealla napilla "kysy - - ja odota" -palikkaa ja valitsee aukeavasta valikosta "kopioi".

Jotkut ehtivät toteuttaa peliinsä myös pistelaskun. Tätä varten valitaan "Tieto"-palikoiden alta "Tee muuttuja" ja annetaan muuttujan nimeksi vaikkapa "pisteet":


Pelin alkuun lisätään "aseta pisteet arvoon 0" ja jokaisen oikean vastauksen yhteyteen ("jos"-palikan "sitten"-haaraan) "muuta muuttujan pisteet arvoa 1".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti