maanantai 24. marraskuuta 2014

Jatkoa visailupelille

Tällä kertaa jatkettiin visailupeliä. Monilla oli vielä lisättävänä uusia kysymyksiä, ja lisäksi useiden mielestä oli hyvä lisätä peliin tapahtumia. Esimerkiksi ohjaajan visailussa on nyt jalkapalloaiheinen tausta ja henkilö (joku kylläkin huomautti, että hahmo on erotuomari eikä pelaaja). Pelissä on myös jalkapallo, joka lentää maaliin tai ohi sen mukaan, saako pelaaja vastauksen oikein vai väärin.

Jalkapallon toiminta on toteutettu viesteillä. Viestit kulkevat Scratchissa skriptien välillä eivätkä siis suoraan näy pelaajalle. Erotuomarihahmon skriptiin lisättiin "lähetä (viesti)"-palikat, jotka lähettävät viestin "oikein" tai "väärin" sen mukaan, menikö vastaus oikein vai väärin:


Sitten jalkapallolle voidaan tehdä skriptejä, jotka suoritetaan viestin saapuessa. Esimerkiksi "kun vastaanotan (oikein)" käynnistää skriptin, joka liu'uttaa pallon maaliin:


Vastaavasti "kun vastaanotan (väärin)" liu'uttaa pallon huti. Jotta pallo näyttää menevän kauas, pienennetään sen kokoa. Viesteillä saa aikaan usean skriptin suorittamisen yhtä aikaa. Tässä sekä liukuminen että koon pienentäminen alkavat viestin "väärin" saapuessa.


Kerhossa kysyttiin myös, miten kysymystä saa toistettua, jos pelaajan vastaus menee väärin. Yksi tapa tehdä tämä on käyttää "toista kunnes" -palikkaa:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti